Regler

Turneringen genomförs enligt Svenska Fotbollsförbundets regler samt Skolidrottsförbundets allmänna bestämmelser med nedanstående komplement:

Antal spelare
I varje match får max 13 spelare och minst 3 spelare delta.
Samtliga klasser spelar med 5 spelare på plan, varav en ska vara målvakt.
Fria byten.

Matchtid
I trelagsgrupper spelas matcherna 1 x 20 minuter.
I fyrlagsgrupper spelas matcherna 1 x 15 minuter.
Vid enkelmöten (två lag som möter varandra) spelas matchen 2 x 20 minuter.

Bollen
Five-a-side eller Futsal, används i samtliga klasser och matcher.

Spelordning (vid trelagsgrupp)
Match 1, Lag A - Lag B
Match 2, Lag C - Förlorare i match 1
Match 3, Vinnare i match 1 - Lag C

Matchdräkt
Laget skall ha likfärgade tröjor, helst numrerade. Om lagen har samma färg på tröjorna byter bortalaget.

Poängräkning
Matcher i gruppspel får sluta oavgjort.
Segrande lag i varje match får 3 poäng.
Oavgjort resultat ger 1 poäng.

Om flera lag har samma poäng i gruppspel (grund-/slutspel-/finalspelsgrupp) skiljs lagen åt genom att räkna:
1. Inbördes möten
2. Målskillnad
3. Flest gjorda mål
4. Straffläggning (om praktiskt möjligt, annars lottning)

Oavgjort i enkelmöten
Vid oavgjort resultat efter full tid i enkelmöten, tillgrips förlängning 1 x 10 min enl. "sudden death-metod", det vill säga matchen är avgjord direkt om något lag gör mål. Om matchen efter förlängningen fortfarande är oavgjord tillgrips straffsparksläggning.

Straffläggning Skol-DM
Lagen utser 3 straffläggare
Lagen slår varannan straffspark
Om resultat fortfarande är oavgjort efter vardera 3 straffsparkar fortsätter lagen straffsparksläggningen med en straff/per lag till ett avgörande faller.
Ingen spelare får slå en andra straff förrän alla spelare har slagit en straff.
Målvaktsbyte inför straffläggningen är tillåtet, dock inte under straffläggningen.

----------

PROTESTER
Protester skall inlämnas senast dagen efter match och behandlas av tävlingsledningen. Protesten e-postas till stockholm@skolidrott.se

Protesten ska innehålla:
Lagets namn
Skolans namn
Domarens namn samt kontaktuppgifter
Det ska klart framgå vad protesten gäller.
Inga allmänna klagomål.

Bevisbördan ligger hos den som protesterar.
Protesten kommer att behandlas av tävlingsledningen som skall undersöka de bevis som finns inlämnad med protesten. Tävlingsledningen kommer att göra förfrågningar hos domaren för att få underlag till en objektiv granskning av protesten.
Om tävlingsledningen godkänner protesten skall lämpliga åtgärder vidtas. Det skall också vidtas åtgärder för att undvika återkommande problem i framtida spel.

TÄVLINGSLEDNING
Representanter från Stockholms Skolidrottsförbunds.
Upplysningar om tävlingen besvaras av kansliet, stockholm@skolidrott.se

Tävlingsledningen hoppas att deltagande lag förstår att med allas goda vilja kommer turneringen att flyta sportsligt i sann fair-play anda.

Med förhoppningar om en lyckad turnering!
STOCKHOLMS SKOLIDROTTSFÖRBUND

 

Spelregler

1, Hemmalaget gör avspark vid matchens början. Vid avspark får bollen spelas i valfri riktning. Mål får göras direkt på avspark, dock inte självmål.

2, Samtliga frisparkar är direkta. Om "Indirekt" förseelse begås i straffområdet ska frisparken läggas på den del av 6-meterslinjen (straffområdeslinjen) som är närmast den plats där förseelsen begicks och spelas som en direkt frispark.

3, Avstånd vid avspark, frispark, sidlinjespark och hörnspark är 5 meter.

4, 4-sekundersregeln. Sidlinjespark, målvaktsutkast, hörna och frispark ska läggas inom 4 sekunder från det att utförande spelare fått kontroll på bollen. Om så inte sker gäller:

Sidlinjespark - sidlinjesparken ska gå över till motståndarlaget och slås från samma plats.
Målvaktsutkast - frispark ska dömas till motståndarlaget och slås från den närmaste platsen på straffområdeslinjen där förseelsen begicks.
Hörna - frispark ska dömas till motståndarlaget och slås från samma plats som hörnsparken skulle utförts.
Frispark - frisparken ska gå över till motståndarlaget och slås från samma plats.

Inspark ersätts med målvaktsutkast. Målvakten ska sätta igång spelet med händerna och bollen är i spel först när den passerat ut ur straffområdet.

  1. Målvakten får ej spela bollen till sig själv, bestraffningen för det är frispark.
    Målvakten får kasta bollen över hela planen, dock aldrig direkt i motståndarnas mål. Om så sker ska spelet återupptas med målvaktsutkast till motståndarlaget.

När målvakten spelar bollen efter räddning, alltså när den fortfarande är i spel, gäller samma sak som ovan med den skillnaden att denne då även får använda fötterna samt att bollen inte behöver lämna straffområdet innan den spelas av någon annan.

 

  1. Avsiktligt hemåtspel med fot då målvakten vidrör bollen med händerna är otillåtet. Bestraffningen är frispark till motståndarlaget.

  2. Straffspark slås från handbollsstraffpunkten (7 meter). Samtliga spelare, med undantag av straffskytten och motståndarnas målvakt ska befinna sig utanför den streckade niometerslinjen och bakom bollen.

  3. Hörnspark slås från den förlängda mållinjen i utmärkt område.

  4. Inkast ersätts av sidlinjespark då bollen passerar sidlinjen. Mål får ej göras direkt på sidlinjespark. Om bollen sparkas i mål utan att vidröra någon spelare återupptas spelet med målvaktsutkast till motståndarlaget.

  5. Om bollen vidrör taket eller därifrån nedhängande föremål tilldöms det icke felande laget sidlinjespark. Spelet återupptas från den del av sidlinjen som är närmast den punkt där bollen vidrörde taket.

 

  1. Varningsberättigad förseelse ersätts med två minuters utvisning. 2 minuter efter utvisningen får spelaren återinträda i spelet igen.
    Den varnade spelaren SKA uppehålla sig vid angivet område under utvisningstiden och får INTE uppehålla sig vid det egna lagets spelarbänk.
    Det drabbade laget får ej släppa in annan spelare vid tidens slut, om inte korrekt utfört byte genomförs.

 

Ansvarig för tidtagning och registrering av varningar, samt information till felande spelare är matchdomaren.
Om ett lag får så många spelare varnade, så att endast två blir kvar på planen ska domaren bryta matchen. Tävlingsledningen fattar i sådana fall beslut om matchens giltighet och utgång.

 

  1. Vid rött kort utvisas spelaren för resten av matchen. Den utvisade spelaren får inte återinträda i spelet. Spelaren får inte heller uppehålla sig vid spelarbänkarna efter utvisningen.

2 minuter efter utvisningen FÅR en avbytare insättas i spelet istället för den utvisade spelaren. Ingen annan spelare behöver uppehålla sig i något "utvisningsbås".

 

En spelare som visats rött kort blir automatiskt avstängd nästa match i samma klass och även i ev. nästkommande spelomgång i samma klass.

Anmälan för grov förseelse avseende grovt utvisad spelare ska omedelbart efter aktuell match lämnas till tävlingsledningen.
Tävlingsledningen kan besluta om fler matchers avstängning och/eller avstängning från vidare spel i årets turnering.

  1. Vid s.k. Frilägesutvisning/Målchansutvisning utdelas rött kort till den felande spelaren. En spelare som visats rött kort blir automatiskt avstängd nästa match i samma klass. 2 minuter efter utvisningen FÅR en avbytare insättas i spelet istället för den utvisade spelaren.

 

  1. Byte av spelare får ske inom bytesområdet när som helst under matchen. Inträdet får ej ske förrän den spelare som ska bytas ut lämnat spelplanen helt. Om en spelare träder in på planen för tidigt, utvisas denne två minuter för det felaktiga bytet (varning), däremot kan inte straff mot denna regel utdömas när det är avbrott i spelet. Målvaktsbyten är "fria" och sker som ett spelarbyte, däremot måste målvakten vara markerad med en annan färg än utespelarna

 

  1. Glidtacklingar är inte tillåtet. Med glidtackling menas en spelare som glider i ett försök att spela bollen när den spelas eller försöker spelas av en motspelare, med undantag för målvakten i dennes egna straffområde under förutsättning att han inte äventyrare en motspelares säkerhet. Glidtackling bestraffas med direkt frispark el. i förekommande fall straffspark.
  2. Målvakten

Målvakten får inte ha bollen under kontroll med händerna eller fötterna (på sin egen planhalva) i mer än 4 sekunder. Den målvakt som bryter mot reglerna bestraffas med en indirekt frispark till motståndarlaget från den plats där förseelsen begicks. Frisparkens utförande beskrivs i regel 2.